100921

(Tenta imorgon. Idag, egentligen då. Och jag sitter uppe och försöker nöta in allt, i sista minuten, som vanligt. Det där med studieteknik har då aldrig varit min starka sida. Uppenbarligen.)
.
.
.
Idag var jag på Åhléns, luktade på parfymer... Det är något jag saknar. Åhléns City i Stockholm har en helt gudomligt stor parfymavdelning. Jag älskade, älskade, att gå runt i den, ensam, fingra på de olika flaskorna, lukta, jämföra, lukta kaffebönor, parfym igen. Inte för att jag har en hel garderob med parfymer, en åt gången är mer min stil. Men det är så fint... Varje doft har sin historia, sin egen unika komposition, varje doft väcker olika känslor, minnen.
När jag var liten gav jag till och med mamma en bok... 100 legendariska parfymer tror jag den hette. Fint, omedvetet var den väl mer ämnad åt mig själv^^ Så kan det gå när ett barn ska köpa present.
.
.
.
I alla fall. Idag blev det två som hamnade på varsin handled. Chanel No5 Parfum (den mest koncentrerade) och Chanel No5 Eau de Parfum. Jag minns att när jag för några år sen för första gången luktade på den blev förvånad över att en parfym som är så hyllad luktade så vidrigt. Ruttna blommor, gammalt dammigt instängt rum. Hemskt med andra ord.
Men idag, åh idag, några år senare, gav jag den en ny chans och jag vet inte vad det är, min smak har väl mognat eller nåt för den doften är ren njutning. Båda varianterna.
.
.
.
Så nördiga lilla jag klickar kutar hem i regnet och in på min nördiga pafymsajt där jag sållar fram en fin recension. En del av denna:
.
.
.
"No. 5's basenotes are distillations of years of experience, knowledge and confidence. No. 5 is estrogen embodied in juice that consists of mink, sable, fox fur, velvet, satin, rubies, emeralds and diamonds; the best tobacco, the best whiskey, the most glamorous and comfortable couture, the finest champagne, the oldest brandy, the most romantic of full moon's moonlight, the most powerful, sweaty & panting orgasm with your heart's desire... No. 5 is the honey, sand, sun and warmth of summer, the most melancholic of burning autumn leaves, the clearest of moonlight on winter's new fallen snow and the most energizing of spring's first blossoms. No. 5 is your lover whispering in your ear as you embrace before sleep... No. 5 is the heart, the soul and the scent of a woman. Girls, you just need to wait."
.
.
.
Tycka vad man vill om parfymen men det är fint beskrivet i alla fall. Av en riktig entusiast.
Och reklamen för den (med den o så vackra Audrey Tautou)!!
En vacker dag...
.
.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0