100305

"I wanted to breathe smoke".
.
.
.
Det är så ljust ute. Det är så att man hör hur snön smälter. Bländar i det skarpa solljuset. Allt droppar och förfaller. Trots att det är minusgrader.
.
.
.
Jag har börjat på A farewell to arms, av Hemingway. Hittade den för några kronor på ett litet, trångt bokantikvariat i stan. Som luktade gamla böcker rakt igenom. Det fina är att jag hittade en lapp i boken, sen när jag bläddrade i den i väntan på tunnelbanan. En skrivmaskinskriven lapp, gulnande, hårt papper. Instruktioner till hur någon en gång i tiden skulle skriva en recension. Jag älskar det med begagnade böcker; fuktskadat, någon som spillde vatten. Hälsningar, signaturer, understrukna ord, hundöron. Jag ska ha ett helt bibliotek en dag. En hel vägg med böcker, golv till tak. Vita väggar, mörka trägolv, öppen spis och slitna soffor.
.
.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0