090412

Goddag!

Hur står det till?



Sista chansen att hitta sommarjobb nu, och jag borde, jag vet, det ser ju så bra ut på CV:t. Men helt ärligt så vill jag inte. Jag bryr mig inte om pengarna, de kan jag klara mig utan. Fast de vore ändå bra att ha, om det nu blir så att jag åker till Paris med flickorna till hösten. Men egentligen vill jag bara tillbringa sommaren på en strand, eller äng, med ansiktet pressat mot en lagom sunkig filt och studera en myras, eller spindels, klängiga vandring mellan grässtråna.

Jag är trött, somnade efter att ha sett klart The Pianist (som för övrigt är riktigt bra) och vaknade innan åtta. (jag klarar mig inte på... hur många timmars sömn det nu var) Det är påsk, och mamma som är katolik vill fira traditionsenligt med att äta frukost tillsammans. Och visst, jag kan inte säga att jag är troende längre, men jag tycker ändå det är värt att gå upp tidigare bara för att få äta en pampig frukost med mamma och syskonen.

Pappa, som jag alltid sett som en ärkefiende av något slag, har nu i flera månader varit helt... annorlunda. Snäll. Det har alltid funnits perioder då han vart lite trevligare, men aldrig så länge som nu, aldrig i flera månader. Och under tiden har han både blivit arbetslös och slutat röka. Vad händer?


En hel del plugg väntar i högar runtom min dator, men ångesten från förra året är inte närvarande. Kanske är det solen som skingrar mina tankar. Kanske är det någon. Jag vet själv inte vilket.

Fredag kväll. Fika med flickorna på bryggan. Vi fick lite sällskap av en hemlös man. 
- Nej tack, jag röker inte.
- Nej tack, behåll tidningen du.
- Nej tack, jag dricker inte. Heller.

Till slut lunkade han iväg, sjungandes för full hals. Och lämnade mig funderandes på en låt av Loke Nyberg som jag tyvärr inte orkar länka till.



Ha det bra. Vi hörs.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0