Tänk om.

Vilka är vi?

Vi människor ser det som självklart att det är vi som har den huvudsakliga makten på jorden. Men det är ju inte så självklart.
Tänk om jorden träffas av en asteroid imorgon, och världen går under.
FEL: Världen går inte under, men mänskligheten kanske inte skulle överleva.

Vi har alltför höga tankar om oss själva. Vi tror att vi har kontroll, inflytande men i själva verket betyder vi ingenting.

Tänk efter; Vad betyder våra handlingar? Vad spelar det för roll om jag tar ett äpple i stället för en banan, hur påverkar det världen omkring mig?

Spelar våra handlingar någon roll eller är de så obetydliga som fotspåren på en strand som vågorna suddar ut.

Jorden har funnits i miljontals år innan oss. Vad är det som får oss att tro att allt tar slut när vår tid rinner ut?


Kommentarer
Postat av: Filippa

"Det är ungefär som att förställa sig en pöl vakna upp en morgon och tänka, Det här är en intressant värld som jag befinner mig i- ett intressant hål jag befinner mig i- passar mig ganska elegant, gör det inte? Faktiskt så passar det mig häpnadsväckande bra, måste vara menad för att jag ska finnas i den! Detta är en så mäktig idé att när solen stiger på himmelen och luften värms upp och pölen gradvis blir mindre och mindre, så håller den fanatiskt fast vid föreställningen att allt kommer bli bra, för den här världen var menad för att han skulle finnas i den, var byggd för att inhysa honom; så ögonblicket då han försvinner kommer som en överraskning för honom. Jag tror att detta är något vi behöver se upp för." -Douglas Adams

2008-01-29 @ 16:40:18
Postat av: Hannes

den förra kommentaren var från mig. min systers mejl var tydligen förinställd

2008-01-29 @ 16:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0