Ensamma Mammor.

Kursen som jag var på igår gick jättebra. Däremot hade jag riktigt svårt med att hitta dit. Jag gick av, som planerat i Gullmarsplan, men därifrån gick jag åt helt fel håll. I en halvtimme irrade jag omkring i Globen, blev till sist så destperat att jag frågade om vägen, halvsprang sista biten, livrädd för att komma försent (de var noga med tiderna) men det slutade med att jag kom en kvart för tidigt.
Jag kanske ska förklara vad den egentligen handlar om: kursen är en del av ett projekt som heter Ensamma Mammor som Fryshuset (ett gymnasium) organiserar. Ungdomar från 16 och uppåt, tror jag, går en utbildning och blir efter den nån sorts "proffsbarnvakter". Barnet/barnen man tar hand om kommer från utsatta, fattiga familjer som har en ensamstående mamma som behöver hjälp. Mamman får fyra timmars barnpassning i månaden under att år. Syftet är att få dessa barn att må bättre, de kan ha varit med om riktigt hemska saker, som misshandel, missbrukande föräldrar och sånt. Vi barnvakter ska fungera som positiva förebilder för dem, uppmuntra, ge dem den uppmärksamhet de vanligtvis inte får. Jag är så glad över att få vara en del av det här!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0