Krigsfilmer.

Har ni hört den här? Björn Gustavsson - Lyssna till ditt hjärta (Vi ska ligga..) Sök den på Youtube!

Kollade Three Kings med bl.a. George Clooney på femman igår. Året är 1991, Gulfkrigets slutskede, tre soldater hittar en karta och går på skattjakt. Helt okej, men inte så att jag skulle se den igen.

Efterår bytte jag till fyran och hann se sista timmen av Enemy at the gates. Stalingrad, 1942, krigets vändpunkt. Sovjets prickskytt Vasilij har som mål att skjuta ner en tysk general, kampen är svår men han lyckas i slutet (såklart). Naturligtvis så blandade man in lite kärlek och svartsjuka för att få det till mer än en faktafilm, Vasilji och hans vän, vadhannuhette, är båda kära i söta Tanja. Hon gillar Vasilij, den andre snubben dlir så desperat att han ser till att dö, Vasilij + Tanja = lyckligt slut.
Och där kunde jag andas ut!! Jag misstänkte nämligen att antingen Vasilij eller Tanja skulle dö, det hade vart mer effektfullt.  Så jag satt hela tiden och trodde att kvällen skulle sluta i tårar över att det snygga paret (Jude Law, mmm, & Rachel Weisz) skulle splittras.
Jag tål inte sånt! Titanic, Dr. Zhivago (den nya), Moulin Rouge, det slutar alltid med att jag storgråter. Jag lever mig in i deras situation för mycket, och det slutar alltid på samma sätt.

Kram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0