Capulet & Montague

Jag satt uppe igår och kollade Baz Luhrmans (Moulin Rouge) skildring av den klassiska tragedin Romeo & Julia. Med Leonardo DiCaprio som Romeo och en modern miljö fast med Shakespeares gamla repliker. Helt underbar!! Och jag kunde som vanligt inte hålla tårarna tillbaka utan tjöt för högan sky.

Men hörni, det är en strålande dag. Bilarna glimmar i solens sken, de blir allt varmare. Knopparna på träd och buskar skvallrar om att det om mindre än två veckor kommer att vara grönt i Stockholm. Det får mig att tänka på en dikt jag läste för att tag sen,

"Visst gör det ont när knoppar brister, varför skulle annars våren tveka..."

Nån svensk, jag minns inte vem.

Har ni en stund över så tycker jag att ni ska ta er tid att läsa novellen Att döda ett barn av Stig Dagerman. Tror det är den bästa jag läst. (Inte för att det är så jättemånga då)

Kram.

Kommentarer
Postat av: hannes

den filmen är riktigt bra:) har lust att se om det snart...
Det är Karin Boye som skrivit det om knopparna och våren förresten^^

2008-04-20 @ 11:50:52
URL: http://snaga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0